Frisia Financieringen
9.0
991 mensen geven ons een 9.0

15-07-2020

Waar u tegenwoordig online uw lening kunt afsluiten was dit jaren terug ondenkbaar. In dit blog beschrijven wij welke ontwikkeling geld lenen over de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. Van bonnetjes insturen tot afspraken bij de klant thuis, naar een situatie waarin u zelf bepaalt waar, wanneer en hoe u geld wilt lenen.

Geld lenen in de jaren 90

In de jaren 90 zag het lenen van geld er heel anders uit. Online bankieren bestond nog niet en geld lenen deed u voornamelijk bij de eigen bank. Wanneer u een bedrag wilde lenen maakte u een afspraak met een adviseur van de bank. Vervolgens ging u daarnaartoe met uw loonstrookje en werd de aanvraag in gang gezet door de adviseur van de betreffende bank. De lening moest vervolgens door de directeur van de bank worden goedgekeurd en na akkoord kon u over het geld beschikken. Veelal in de vorm van een cheque en soms zelfs contanten.

Geld lenen in begin 2000

De opkomst van de kredietbemiddelaar,. In toenemende mate kwamen er kantoren die zich volledig bezig hielden met het bemiddelen van kredieten, ook wel consumptief krediet genaamd. De werkwijze van deze bemiddelaars was voornamelijk gestoeld op het regionaal adverteren in allerlei kranten en bladen. Hieruit ontstond dan het contact met de consument.

Lening aanvragen via bonnetjes

De grotere partijen met meer marketingbudget adverteren volop in onder andere de tv-gidsen. De Mikrogids of Veronica gids zijn daar bekende voorbeelden van. De advertenties met rekenvoorbeelden werden vergezeld van een bonnetje. De consument kon daar; naam, adres, woonplaats en telefoonnummer kwijt en vervolgens kon het bonnetje worden uitgeknipt en gratis verstuurd naar een antwoordnummer. De bonnetjes werden massaal ingestuurd.

Lening afsluiten via hybride model

Na het insturen van een lening-bonnetje werd de consument thuis of op het werk gebeld om de gegevens, benodigd voor de leningaanvraag, door te nemen. Zodra de consument kredietwaardig was werd er opnieuw gebeld voor een persoonlijk gesprek (op kantoor bij de kredietbemiddelaar of bij de consument thuis) om de offerte door te nemen. Wanneer iemand akkoord ging met de offerte én de benodigde bewijsstukken door de bank waren goedgekeurd, kon de consument beschikken over de lening. Ook in deze tijd werd de lening nog in de vorm van een cheque uitgekeerd waarna deze geïnd kon worden bij een grootbank. Pas dan kon iemand zijn leendoel zoals een auto financieren.

2005, Startpunt online geld lenen

De ontwikkeling van het internet begint ook bij het lenen van geld zichtbaar te worden. Steeds meer banken en kredietbemiddelaars hebben een website en proberen klanten digitaal te informeren. Contact vind in de jaren na 2005 nog voornamelijk telefonisch plaats, dit werd mede ingegeven door de intrede van mobiele telefoons waardoor de gemiddelde consument steeds makkelijker te bereiken was.

2016/2017 volledig online geld lenen

Sinds 2016/2017 is het mogelijk om een lening geheel zelfstandig online aan te vragen en af te sluiten. Het is een ontwikkeling die ook gunstig is voor consumenten; door efficiënter te werken kunnen consumenten goedkoper geld lenen.

Geld lenen met of zonder advies

Online geld lenen kan zowel met als zonder advies plaatsvinden. Het is echter kenmerkend voor online geld lenen dat de consument zelfstandig zijn lening berekent, vergelijkt en aanvraagt onder de noemer ‘execution only’. Een werkwijze waarbij de consument zelf de keuzes maakt en de kredietbemiddelaar niet adviseert maar informeert.

Goedkoop geld lenen begint online, Frisia helpt

Frisia Financieringen is pionier op het gebied van online geld lenen. Met online tools en informatie helpt Frisia bij het uitzoeken van de goedkoopste lening passend bij uw persoonlijke situatie. Zodra uw lening is aangevraagd, word u online begeleid bij het definitief afsluiten van uw lening. Dit gebeurd in een speciaal ontwikkelde “mijn-omgeving” welke uiteraard is beveiligd en voldoet aan de laatste wetgeving.

Nieuwsgierig? Bereken zelf hoeveel u kunt lenen of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

John Heijen

Directeur & Financieel expert lenen

John is een van de vennoten en financieel expert binnen Frisia Financieringen. Naast het begeleiden van complexe financieringsvraagstukken houdt hij zich bezig met de dagelijkse leiding van de onderneming. Samen met het team verwerkt John direct jouw lening aanvraag zodat wij binnen enkele uren de gewenste offerte(s) voor je klaar kunnen zetten in de beveiligde mijn-omgeving. Zodat jij deze op je gemak kunt bekijken.

“Zoekt je naar een financiering voor jouw 2e woning, verbouwing of een bedrijfskrediet? John denkt met je mee en zoekt naar de best passende financiering.

Werkt in de financiële dienstverlening sinds  2000
Functie  Directeur & Financieel expert lenen
Opleidingen  MBO & relevante vakdiploma’s waaronder consumptief   krediet en hypotheken.
Specialisatie  Geld lenen, hypotheken en zakelijk krediet
Hobby’s   Wielrennen en reizen